jún
8

mouseonmouse_1.jpgAronson 1992-ben ezt írta „A rábeszélőgép korát éljük”, és ez akkor még helytálló volt, akkor még nem pletykálkodtak az egereink.

Meg sem tudon számolni, hogy hányszor olvatam már azt, hogy "mostanában" hódított teret a Word of Mouth vagy Word of Mouse. De mégis mikor volt az a mostanában. Elkezdtem nyomozni kicsit. Papp-Váry Árpád egyik, politikai marketinggel foglalkozó cikkében találtam egy Magyarországra vonatkozó releváns adatot. A 2002-es választások kapcsán ír a WOM "berobbanásáról".

Nyugat-Európában üzleti célú kampányokban alkalmazták először a WOM kampányokat, Magyarországra a választások idején robbant be. Szerinte akkoriban szinte nem volt olyan internetelőfizető és mobiltulajdonos, aki ne kapott volna nap mint nap egy-egy politikai tárgyú továbbított e-mailt vagy SMS-t valamelyik ismerősétől. Az üzenetek egy része spontán, azaz alulról szerveződő „partizánakció” volt (úgynevezett grassroot), másik részük viszont már akkor is a pártközpontokból indult. A hagyományos pletyka, azaz a „word-of-mouth” és a „word-of-mouse” között van egy fontos különbségre hívja fel a figyelmet: míg az előbbi esetében gyakran torzulhat a szöveg, addig az utóbbinál csak egy forward gombot nyomunk, és már megy is az üzenet tovább, eredeti formájában.

2008-ban Sas István is kiemeli egyik írásában, hogy a web2.0-es eszközök terjedésével olyan változás ment végbe, amit korábban nem tudtak elképzelni a szakemberek.

 A folyamat érdekessége, hogy 2007-ben a cannes-i reklámfesztivál fődíját egy olyan reklám nyerte, amelyet sohasem vetítettek sem televízióban, sem moziban. A Dove-Evolution kampánya még mindig elérhető a Youtube-on, sőt paródiája is készült.

Az eredeti:

És egy paródia:

 

A másik említésre méltó eredmény: Magyarországon ugyanebben az évben az Effie-versenyen (a leghatékonyabb reklámok  megmérettetése) a fődíjat ugyancsak egy vírusreklám nyerte, amely csak az interneten keringett. A KFT együttes egy laza házasságtörést felelevenítő „Balatoni nyár” című számára készített a turisztikai hivatal egy enyhén pikáns rajzfilmet, amellyel áttételesen a nyári balatoni idegenforgalmi szolgáltatásokat népszerűsítette. A film nem véletlenül nyert hatékonysági díjat, hiszen ahhoz képest, hogy egyetlen fillér médiaköltség sem terhelte, hatalmas nézettséget – és ezzel komoly forgalomnövekedést – eredményezett. Nem volt könnyű megtalálni a videót, a dijnyertes.hu-n sikerült végül fellelnem.

A vírusreklám a Facebook megjelenésével csak erősödött. Ezernyi komment, ötlet, gondolat, ellenvélemény kerül felszínre, amely érdekességével, provokatív tartalmával vagy kreativitásával öngerjesztő folyamatot indít el. Nyomukban beindul a buzz, amit magyarul talán a „zsongás” kifejezés takar a legjobban. Mostanában egyre többet foglalkozom afféle gondozóként "céges" bloggal és Facebook oldallal, és bizony most már ott tartunk, hogy a "buzz" beindításáért meg kell dolgozni. Hát akkor hadd pletykálkodjanak az egereink!

A bejegyzés trackback címe:

https://marketingmorzsa.blog.hu/api/trackback/id/tr744574154

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása